سخنی با وزیر بهداشت

سخنی با وزیر بهداشت

بلای جهانگیر کرونا، کشور و مردم عزیز ما را با مشکلات فراوانی روبه روکرده است. این مشکلات اکنون از مقوله سلامت فرارفته و به علت تلفات بالا، مشکلات خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی را به دنبال داشته است. به طوری که حتی اکنون امنیت ملی کشور را نیز تهدید می کند. مهار این بحران به یک عزم ملی نیاز دارد که فقط با امکانات و حدود اختیارات وزارت بهداشت قابل انجام نیست.
این بلا امروز به طوری از کنترل خارج شده که به یک اولویت ملی تبدیل شده است. و به همکاری همگی دستگاه ها و آحاد ملت نیاز دارد.
این بحران را نباید کوچک شمرد. به قول شیخ اجل: «سر چشمه شاید گرفتن به بیل/ چو پرشد نشاید گذشتن به پیل». قدم اول در کنترل این بحران شفافیت با مردم است. پرهیز از دادن اطلاعات غلط و ادعاهای غیرواقعی و خودشیفتگی از اسباب جلب اعتماد عمومی آحاد ملت در همراهی ملت با برنامه های مهار این بلاست. قدم دوم استفاده از نظریات نخبگان و علم روز و الگوی موفق در زمینه مهار این بلای جهانگیر است.
عدم شفافیت و اشاعه خرافات در این زمینه منجر به بی اعتمادی عمومی به برنامه های مهار این بیماری شده است. با اشاعه خرافات و اطلاعات غلط در این زمینه باید به شدت مبارزه کرد.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به عنوان متولی سلامت کشور، در خط مقدم مبارزه با بیماری کروناست. متاسفانه در شرایطی که به علت فرصت سوزی های قبلی، این بیماری به یک ابربحران کشوری تبدیل شده است. باید از تمامی امکانات در جهت مهار بیماری استفاده کرد. انتظار می رود که وزیر جدید این وزارتخانه با ارزیابی دقیق از عمق این بحران و شفافیت در این زمینه، امکانات و اقدامات لازم را برای مهار آن مهیا کند. این بحران را نمی توان تنها با دستورالعمل و پروتکل مهار کرد.
ضمانت اجرائی برنامه های مبتنی بر شواهد علمی و مسئولیت پذیری و پاسخ گویی از لوازم ضروری برای فروکش کردن این بلا و جلب اعتماد عمومی آحاد ملت برای همراهی و رعایت پروتکل و برنامه واکسیناسیون است. امید است که کشور و ملت عزیز ما با عزم ملی از این بحران عبور کنند. پاینده ایران.

دکتر رضا سعیدی فیروزآبادی – متخصص جراحی پیوند

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *